Illaksi kotiin......

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Tänään saamme taas nauttia lentomatkailun ihmeistä kun palaamme koto-Suomeen lomalle (ja vähän synnyttämäänkin, kai). Vastustan henkeen ja vereen kaikkea hyvää mitä kansalliselle lentoyhtiöllemme tapahtuu. En ole vieläkään antanut anteeksi Finnairille pääsiäisen sekoiluja. Ja kotirouvan kosto voi olla hirmuinen. Mutta koska Finnairin Lontoon lennoilla tarjoillaan lämmin ateria ja koneessa saa Iltasanomat (BA tarjoaa tonnikalaleivän ja Daily Mailin) on oltava vähän ovela jotta pääsee nauttimaan tästä mutta silti voi osoittaa mieltä. Hahaa, mä olenkin aina ollut superovela ja siksi ostinkin British Airwaysin kiintiöllä liput Finskin koneeseen! Nerokasta, silkkaa taituruutta ja pienen ihmisen vaikuttava kapina riistoyhtiötä vastaan! Tästä tulette vielä kuulemaan. Nick Leesonkin kaatoi yksin Barings Bankin, miksei yksi kotirouva voi kaataa Finnairia? Täh?

Mistä moinen potutus.....no, lue tästä ja usko pois, kaikki on totta! (ei herkemmille lukijoille toim.huom.)

 

Finnair näyttää uutta mainosta TV:ssä teemalla "pienen pandakarhun matkat ympäri maapallon sinivalkoisin siivin". Ymmärrän hyvin teeman ja sen synnyn. Tämä pieni pandakarhu sai nauttia sinivalkoisin siivin illaksi kotiin sitä tahtomattakaan.

 

Saimme elokuussa häälahjaksi lennot Finnairilla reitille Lontoo-Helsinki-Kittilä-Helsinki -Lontoo. Matkan ajankohtana oli seuraava pääsiäinen. Koska tunturin taikaa haluaa niin moni kokea juuri pääsiäisen aikaan päätimme tehdä varauksen ajoissa, aivan kuten lentoyhtiöstä suositellaankin tehtäväksi.Olimme siis mallikuluttajia ja muutenkin kohteliaita kun varauksen teimme.

 

Pääsiäiseen kun oli aikaa muutama viikko huomasimme toisen meistä tulevan olemaan jo pääsiästä alustavalla viikolla Helsingissä eikä siis tarvitsisi ollenkaan Lontoo-Helsinki välistä lentoa. Koska olemme muutaman kerran ennenkin lentäneet olimme tietoisia ettemme saisi käyttämättä jäävästä matkasta rahoja takaisin. Halpalentoyhtiöthän ovat vetäneet Finnairin vyön niin tiukalle että rahaliikenne on yhtiössä vain ja ainostaan yhteen suuntaan tapahtuvaa.

 

Koska kuitenkin ajattelen kansallisen yhtiömme hyvinvointia, päätin olla ystävällinen ja soittaa Finnairille ja kertoa heille ilouutisen. Hehän voivat nyt puolitoista viikkoa ennen lentoja myydä jo maksamani paikan vielä kerran Lontoo-Helsinki lennolle! Ajattelin yhtiön kiittävän vuolaasti ilmoituksesta ja riemumielin myyvän paikan tuplasti. Kuvittelin jo silmät kostuen kuinka virkailja purskahtaa onnen kyyneliin ja saan jonkun alkuaineen mukaan nimetyn uuden VIP-kortin Finskille jolla pääsee kaikkiin laitteisiin puoli-ilmaiseksi. Ajatella jos vaikka Ooppera ja Finnkinokin voisivat myydää saman jakkaran kahteen kertaan täydellä hinnalla. Ei olisi Oopperankaan tarvinnut lomauttaa ollenkaan.

 

Hämmästykseni olikin suuri kun virkailija ilmoitti tylysti että jos en ilmesty Lontoo-Helsinki lentolle niin kaikki muutkin lennot varaukselta perutaan, vaikka olisin asiasta hyvissä ajoin ennakkoon ilmoittanut. Eli pääsiäinen Levillä ja paluulento kotiin Lontooseen menisi siinä samalla vaikka nekin on jo maksettu, ja luonnollisesti palautuksia ei voi saada. Siis jos en ole Lontoosta tulevassa koneessa en saa käyttää Kittilänkään lentoa? Yritin siinä säälittävästi mupeltaa että raskaana ja häälahjasta kyse mutta Finskin virkailijoille puhuminen on vaikeampaa kun Vietnamin tullivirkailijoille leperteleminen ja lahjominen (ja mulla ON siitä kokemusta, ei tarvinnut maksaa sakkoja Saigonissa).

 

Ymmärtäisin hyvin ettei säännöistä voi poiketa jos esimerkiksi haluaisin muuttaa lentojen päivämääriä tai matkustusjärjestystä. Mutta kun nyt vaan haluaisin jäädä pois yhdeltä lennolta neljästä, enkä muuttaa mitään. Virkailija vielä tiedusteli varmistusta esimieheltään joka ilmoitti asian olevan näin ja loppuunkäsitelty. Reppanalla oli asiat niin huonosti ettei hänelle kuulemma ollut suoraa puhelinnumeroakaan ollenkaan jotta olisin voinut kertoa itse tilanteen. Ajatella että niin huonosti menee ettei Finskillä ole kun yksi puhelinlinja, minkä kyllä tajuaa kun on kuunnellut 20 minuuttia tiedotetta "meillä on ruuhkaa juuri nyt, puhelu maksaa 56 euroa minuutilta ja rahastamme myös jonottamisesta. Voit myös vieraille netissä sivuillamme jotka eivät ikinä toimi kunnolla". Mutta että ei esimiehilläkään ole omaa puhelinta.

 

Näinä aikoina kun tulisi ajatella ekologisesti ja luontoa säästäen niin Finnair haluaa lennättää uhanalaista pandaa sekä raskaana olevia naisia ympäri maapalloa. Jotta ei koko häämatkamme mennyt Finnairilla toiselle kierrokselle myyntiin niin sain lentää edellisenä iltana Helsingistä Lontooseen vaan palatakseni seuraavana aamuna Helsinkiin. Mutta pääsimpähän illaksi kotiin, kerrankin mainoslause joka pitää paikkaansa.

 

Mies lentää jo kuuhunkin mutta Finnairilla ei saa jäädä pois maksamaltaan lennolta. Finnairin vastine reklamaatioon oli lystikäs. Siiinä todettin minun olevan aivan oikeasssa mutta kun säännöt ovat sääntöjä niin he eivät voi tähän puuttua. Siis mä laadin nyt säännön että joka Finnairin lennolla mun on pakko päästellä ilmaa mahastani koko lennon ajan ja hieroa perunamuussit edellisen penkin selkänojaa. Mustakin se on kovin ällöttävää mutta kun säännöt on sääntöjä enkä mä voi itse niistä joustaa. Ehkä tämä kuvaa nyt sitä hienoa asiaa josta Suomi sai ihan palkinnon, nimittäin ettei meillä ole korruptiota. Pipo vaan kireämmälle, eikö Saksassa ollut vähän vastaavaa meininkiä ennenmuinoin kun niiden tunnuslause oli "Ordnung mus sein"?

Enkä mä vieläkään ole saanut mitään alkuainekorttia ja mut laitetaan nykyään aina keskipenkille istumaan koneessa. Jos lauantaina on Iltiksen lööpissä että "raskaana oleva nainen riehui Finnairin lennolla ja levitti perunamuussia ympäri konetta" niin te tiedätte mitä tapahtui. As God is my witness, mä noudatin vaan sääntöjä.

Missä on kuluttaja-asiamies kun sitä tarvitaan? Häh?